Automotive gearolier spiller også en vigtig rolle i udviklingen med at opnå bedre brændstoføkonomi samt mindre miljøbelastning. Bilproducenterne søger i alle dele af køretøjet for at opnå disse forbedringer, herunder nødvendigheden af gearolier med lavere viskositet for at nedsætte krafttabet og derved forbedre den samlede virkningsgrad.
SAE J306 standarden fastlægger grænserne for klassificering af automotive gearolier mht. de reologiske egenskaber dvs. oliens flyde- og deformationsegenskaber under givne forhold. Denne standard er beregnet til at blive anvendt af fabrikanter for at definere og anbefale automotive gearolier til manuelle gear, bagaksler, differentialer og transmissioner.
SAE J306 standarden blev sidst revideret i 2005, hvor blev introduceret to nye viskositetsgrader SAE 110 og SAE 190 som dog i praksis har vist sig, ikke at blive taget i anvendelse af fabrikanterne. Dertil var disse viskositetsgrader i den tykke ende af skalaen for uinteressante, når det gjaldt om at finde energioptimeringer i en gearolie. Dette krav har ført frem til en opdatering af standarden SAE J306 for herigennem bedre at kunne definere nuværende og fremtidige tyndt flydende gearolier.
Den reviderede SAE J306 standard som er frigivet januar 2019 møder kravet om tynde gearolier ved at introducere tre nye viskositetsgrader:
- SAE 65
- SAE 70
- SAE 75
På samme tid ændres den eksisterende SAE 80 viskositetsgrad så det hidtidige brede viskositetsområde indskrænkes.
Ved at sænke den hidtidige minimum kinematiske viskositetsgrænse fra 7,0 til 3,8 cSt ved 100 °C åbnes op for nye viskositetsgrader så som SAE 65, hvilke kan udnyttes i forening med mere moderne geardesign for at opnå bedre brændstoføkonomi.
(Tidligere minimum viskositet er angivet i parentes)
SAE J306 viskositetstabel - gearolier
SAE Viscosity Grade | Maximum Temperature for Viscosity of 150.000 cP (°C) 1) | Kinematic Viscosity at 100 °C (cSt) 2) Minimum 3) | Kinematic Viscosity at 100 °C (cSt) 2) Maximum |
---|---|---|---|
70W | -55 | 3.8 (4.1) | - |
75W | -40 | 3.8 (4.1) | - |
80W | -26 | 8.5 (7.0) | - |
85W | -12 | 11.0 | - |
65 | - | 3.8 | <5.0 |
70 | - | 5.0 | <6.5 |
75 | - | 6.5 | <8.5 |
80 | - | 8.5 (7.0) | <11.0 |
85 | - | 11.0 | <13.5 |
90 | - | 13.5 | <18.5 |
110 | - | 18.5 | <24.0 |
140 | - | 24.0 | <32.5 |
190 | - | 32.5 | <41.0 |
250 | - | 41.0 | - |
2)Using ASTM D445
3)Limit must still be met following CEC L-45-A-99, Method C (20 h)
[…] SAE J306 – viskositetsgrader for automotive gearolier […]